Beszámoló - 2019.01.13 (v) Budai Zöld 3/1 Szabadság-híd - Budakeszi út

Túravezető: Bódi Jánosné Kata

Útvonal: Szabadság-híd – Városmajor – Sváb-hegy – Széchenyi-hegy – Normafa - Budakeszi út 15 km/+450m.

Utazás: BKK

Találkozás: 01.13-án vasárnap 9:00-kor Gellért-szálló előtti Zsolnay-kútnál

Feltörekvő Budai zöld

A Gellért hegy lábától indul a budai zöld egészen Budajenőig. Ritkán fordul elő, hogy ekkora távolságot ölel át – az OKT leszámítva - egy turistaút. A három részes túrasorozat első alkalmával ezen a napon Budakeszi útig gyalogoltunk.

Mondani sem kell, hogy mennyire más hangulata van a kirándulásnak, amikor januárban, a nap aranysárgára festi a látványt. Még a hó is ropogott a lábunk alatt. Nehezen hagytunk el egy-egy állomást, mert szinte egész utunkat végigkísérte a panoráma. Ahol éppen nem láttunk rá a távoli épületekre és hegyekre, akkor az orrunk előtt némi lépcsősor fogadott. Nem számoltuk meg a fokokat, de következőleg biztos vállalkozunk arra is.

Kényelmes tempóban értük el a kitűzött látnivalókat. Nem siettünk, hiszen a dolgos napokon sokszor robogunk el magunk elé meredve buszon fővárosunk megannyi szépsége mellett.

Tabán, Vérmező és Városmajoron át jutottunk el a Kis-Sváb-hegyre. Sajnos a Jókai-kert hétvégén nem látogatható. A megannyi patinás épület lenyűgözött minket. Innen a Svábhegy irányába mentünk tovább, ahol a szánkósok vették birtokukba a havas lejtőket. A Széchenyi-hegy legmagasabb pontján, a Normafától csodálatos,félkörpanoráma kilátás nyílik a fővárosra. Az út hátralévő része lefelé vitt a mai célállomásunkig a Budakeszi úthoz.

Remélhetőleg egyre többen fedezik fel a város lüktetéséből induló, látványos útvonalat.

Sok érdekesség mellett:

1. megtudtuk melyik az a kút, amellyel Budapest gyógyfürdőváros jellegét szerették volna szimbolizálni építésével.

2. azt is tudjuk, miért hívják Sziklatemplomnak a Gellért hegyen álló Pálos Fogadóközpontot, amikor ez valójában egy barlangtemplom.

3. megismertük honnan ered Budapest neve.

4. a Duna fővárosi szakaszának legkeskenyebb része sem ismeretlen többé számunkra.

5. nem szokványos képet készítettünk Szent Gellért püspök 7 méteres szobráról.

6. láttuk a Grúber József-víztározó oldalán hány alakos a Világvallások szoborcsoport.

Válaszok:

1. Zsolnay ivókút és forrásház

2. Amikor a templomot alkották, akkor még csak egy barlangszáj volt. Ez volt a templom szentélye. A főhajó valójában a szabad ég alatt, a vasrácson kívüli sziklateraszon helyezkedett el.

3. Pest-hegy (Mons Pestiensis), arról a barlangról kapta az elnevezést, amelyből a Sziklatemplomot kialakították. A "pest" szó egyes szláv nyelvekben kemencét, barlangot, üreget jelent. Ez a feltűnő természeti képződmény (a "pest") messziről is nagyon jól látható megkülönböztető jel volt.

4. A Duna Szabadság hídnál a legkeskenyebb. Az itteni átkelőhelyet a hegy miatt, Pesti-révnek nevezték.

5. Hátulról kaptuk lencsevégre az első magyar vértanú szobrát.

6. Nyolc: Ekhnaton, Jézus, Buddha, Lao-ce, Ábrahám, Assisi Szent Ferenc, Daruma (Boddhidarma) herceg és Mahatma Gandhi.